nákupy, tašky, supermarket, ženě, obchod, reklamní

Obsese z utrácení, a jak s ní bojovat

Je první den po výplatě, účty jsou zaplacené, a na našem účtu by měla být dostatečná rezerva na zbytek měsíce. Když se ale podíváme, zjistíme, že je účet téměř prázdný. Čím to je? Mnoho lidí dnes trpí obsesí z neustálého nakupování, a to i věcí, které nejsou zapotřebí, a na které velmi často zapomeneme den poté, co byly koupeny. Jak ale s takovou posedlostí vůbec bojovat? A jde to vůbec?

Velká část tohoto problému leží u nás samotných, základem je tedy budování pevné vůle. Pomoci nám v tom však může několik drobných změn v naší životosprávě.
Základem je zejména plánování.

Pokud se rozhodneme vydat do obchodu bez NÁKUPNÍHO SEZNAMU, poté budeme bloudit a házet do košíku to, co nám přijde pod ruku. S plánem se držíme také konkrétních sekcí obchodu, a díky tomu můžeme ušetřit několik desítek korun. Za jednu návštěvu to sice není moc, ale za měsíc to již může být i několik tisíc. Nákupní seznam nám dovoluje držet se pomyslné hranice.

Dalším krokem k tomu uvědomit si, kde je v našem utrácení největší problém. Občas je těžké si to zpětně uvědomit, proto je dobré ZAPSAT SI DENNÍ ÚTRATU, zejména to, co bylo za den nakoupeno. Mnohokrát právě díky tomu najdeme drobnosti, které v naší domácnosti vůbec nepotřebujeme, a nakonec se vyhodí nebo použijí jen jednou. Pokud si do tabulky budeme postupně zapisovat naši útratu, můžeme ji v budoucnu jednodušeji redukovat. Tento krok nám zásadně pomůže si také uvědomit jednotlivé ceny daných nákupů.

To nás dovede k dalšímu kroku v našem plánu, a to NEPODDAT SE AKCÍM A SLEVÁM. Dnes najdeme akce, slevy a speciální nabídky opravdu na každém rohu. Občas je velmi těžké jim odolat, ale také proto je důležité tento krok nastolit.
V mnoha případech vás obchodník láká na slevu, která se vám vůbec nemusí vyplatit. Je důležité si pamatovat, že zboží má určitou marži, ne každá sleva je tak skutečně slevou. Pokud vás tedy nějaký produkt zaujme, nereagujte ihned na červený banner s procenty, podívejte se, jaké máte další možnosti. Je možné, že ten samý produkt nabízí jiný prodejce za zajímavější cenu.

Poslední krok, který v tomto článku zmíníme, je JÍDLO. Nejčastěji mrháme financemi právě v oblasti jídla. Lidé často nakupují příliš potravin, které nejsou schopni využít před datem spotřeby, případě před dobou, než se jídlo zkazí. Problémem jsou zejména čerstvé potraviny, ale také mléčné výrobky. Zde opět apelujeme na nákupní seznam, díky kterému se můžeme držet toho, co opravdu potřebujeme. Není to však jen v nakupování. Problémem je také mrhání samotným jídlem, jeho vyhazování a spotřeba pouze části potraviny. To nám naše finance ještě více zatěžuje, po krátké době koupíme opětovně něco, co mohlo ještě být využito nebo spotřebováno.

Toto je tedy pár bodů, díky kterým můžete mnohem jednodušeji a efektivněji kontrolovat své nákupy, ale hlavně finance, které máte k dispozici, a díky těmto změnám můžeme mít také v budoucnu.